Η λίθινη σαρκοφάγος της Αγίας Τριάδας εκτίθεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου Κρήτης

 


Στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου, εκτίθεται ένα από τα πιο εμβληματικά έργα του μινωικού πολιτισμού που αιχμαλωτίζει το βλέμμα του επισκέπτη: η λίθινη σαρκοφάγος της Αγίας Τριάδας, που δημιουργήθηκε κατά την Ύστερη Εποχή του Χαλκού, γύρω στο 1400 π.Χ. Αυτή η μοναδική στο είδος της λάρνακα δεν είναι απλώς ένα ταφικό μνημείο, αλλά ένας ζωντανός καμβάς που αφηγείται με απαράμιλλη λεπτομέρεια τις ιερές τελετουργίες και τις πεποιθήσεις μιας ολόκληρης εποχής. 

Η σαρκοφάγος ήρθε στο φως το 1903 από τον Ιταλό αρχαιολόγο Roberto Paribeni, κατά τις ανασκαφές ενός μικρού, ορθογώνιου τάφου (Τάφος 4) κοντά στη μινωική έπαυλη της Αγίας Τριάδας, στη Μεσαρά. Σε αντίθεση με τις συνήθεις Κρητικές λάρνακες που κατασκευάζονταν από πηλό, το συγκεκριμένο εύρημα είναι φτιαγμένο από πωρόλιθο, ένα υλικό που συνήθως προοριζόταν για την αρχιτεκτονική. Αυτή η επιλογή, σε συνδυασμό με την εξαιρετική διακόσμηση, υποδηλώνει ότι προοριζόταν για την ταφή ενός ατόμου εξαιρετικά υψηλής κοινωνικής και θρησκευτικής θέσης. 

Η εξωτερική επιφάνεια της σαρκοφάγου καλύπτεται από ένα λεπτό στρώμα κονιάματος πάνω στο οποίο οι παραστάσεις αποδόθηκαν με την τεχνική της νωπογραφίας (fresco), την ίδια τεχνική που χρησιμοποιούνταν για τις μνημειώδεις τοιχογραφίες των μινωικών ανακτόρων. Αυτή η χρήση της νωπογραφίας σε ταφικό αντικείμενο είναι μοναδική και καθιστά τη σαρκοφάγο ένα αριστούργημα της μινωικής τέχνης. 

Κάθε πλευρά της σαρκοφάγου είναι διακοσμημένη με σκηνές που συνθέτουν μια συγκεκριμένη θρησκευτική αφήγηση, πιθανότατα σχετική με τη μεταθανάτια ζωή και την επικοινωνία με το θείο. 

Η μία από τις δύο μακρές πλευρές χωρίζεται σε δύο κύριες σκηνές:

Στα αριστερά, απεικονίζεται μια πομπή τριών ανδρών που φέρουν προσφορές προς μια ανδρική μορφή στα δεξιά, η οποία ερμηνεύεται ως ο νεκρός ή η θεοποιημένη μορφή του. Οι προσφορές περιλαμβάνουν ομοιώματα ζώων (δύο μόσχων) και ένα ομοίωμα πλοίου, αντικείμενα που πιθανώς συνόδευαν τον νεκρό στο ταξίδι του στον άλλο κόσμο. Ο ίδιος ο νεκρός στέκεται άκαμπτος, χωρίς να απεικονίζονται τα πόδια του, μπροστά από τον τάφο ή ένα ιερό, φορώντας έναν μακρύ μανδύα από δέρμα ζώου.

Στα δεξιά, μια άλλη τελετουργική σκηνή εκτυλίσσεται. Τρεις γυναικείες μορφές, ιέρειες, προχωρούν προς έναν μεγάλο κρατήρα που βρίσκεται ανάμεσα σε δύο διπλούς πελέκεις (λάβρεις) τοποθετημένους σε ψηλούς στύλους. Η πρώτη ιέρεια αδειάζει το περιεχόμενο ενός κάδου (πιθανώς αίμα ή άλλο υγρό) μέσα στον κρατήρα, σε μια πράξη σπονδής. Πίσω της, μια δεύτερη ιέρεια φέρει δύο κάδους στους ώμους της, ενώ μια τρίτη μορφή, ντυμένη με περίτεχνο ένδυμα, παίζει μια επτάχορδη λύρα, εμπλουτίζοντας με μουσική συνοδεία την τελετή. Η παρουσία των πουλιών πάνω στους διπλούς πελέκεις πιθανώς συμβολίζει την επιφάνεια της θεότητας. 

Η Άλλη Μακρά Πλευρά: Η Θυσία του Ταύρου

Η απέναντι πλευρά κυριαρχείται από την εντυπωσιακή σκηνή της θυσίας ενός ταύρου. Το ζώο, δεμένο και πεσμένο πάνω σε έναν βωμό που μοιάζει με τραπέζι, πρόκειται να θυσιαστεί. Το αίμα του συλλέγεται σε ένα αγγείο που βρίσκεται κάτω από τον βωμό. Γύρω από τη σκηνή, γυναικείες μορφές, ιέρειες, συμμετέχουν στην τελετουργία. Μια γυναικεία μορφή με τα χέρια τεντωμένα πάνω από τον βωμό ηγείται της πράξης, ενώ στα δεξιά, μια άλλη μορφή παίζει διπλό αυλό. Στο άκρο δεξιά, ένας μικρός βωμός με προσφορές (πιθανόν καρποί) βρίσκεται μπροστά από ένα ιερό, διακοσμημένο με κέρατα καθοσιώσεως και ένα ιερό δέντρο. Αυτή η παράσταση αποτελεί την πληρέστερη απεικόνιση ζωικής θυσίας που διαθέτουμε από την προϊστορική Κρήτη. 

Οι Στενές Πλευρές: Το Μεταθανάτιο Ταξίδι

Οι δύο στενές πλευρές της σαρκοφάγου απεικονίζουν σκηνές με άρματα, που πιθανώς συμβολίζουν το ταξίδι του νεκρού.

Στη μία πλευρά, δύο γυναικείες μορφές επιβαίνουν σε ένα άρμα που το σέρνουν δύο φτερωτοί γρύπες, μυθικά πλάσματα που συχνά συνδέονται με τη θεϊκή και βασιλική εξουσία.

Στην άλλη πλευρά, ένα άρμα που σέρνεται από αγριοκάτσικα οδηγείται από δύο ανδρικές μορφές. 

Η σαρκοφάγος της Αγίας Τριάδας αποτελεί ένα μοναδικό "κείμενο" για την κατανόηση της μινωικής θρησκείας και των ταφικών εθίμων. Οι παραστάσεις συνδυάζουν μινωικά στοιχεία (διπλοί πελέκεις, κέρατα καθοσιώσεως, γυναικείες ιέρειες) με μυκηναϊκές επιρροές (πολεμικά άρματα), αντανακλώντας την περίοδο της μυκηναϊκής παρουσίας στην Κρήτη.

Οι σκηνές προσφέρουν μια σπάνια, συνεκτική αφήγηση των πολύπλοκων τελετουργιών που λάμβαναν χώρα προς τιμήν των νεκρών υψηλής κοινωνικής τάξης. Από τις προσφορές και τις υγρές σπονδές, που σκοπό είχαν να εξευμενίσουν τον νεκρό και τις χθόνιες θεότητες, μέχρι την αιματηρή θυσία του ταύρου, που αποτελούσε το αποκορύφωμα της τελετής, η σαρκοφάγος αποκαλύπτει μια βαθιά πίστη στη συνέχιση της ύπαρξης μετά τον θάνατο και στην αναγκαιότητα της σωστής τέλεσης των ιερών πράξεων. Αποτελεί, δίχως αμφιβολία, ένα από τα σπουδαιότερα κειμήλια της προϊστορικής τέχνης της Ευρώπης, προσφέροντας μια ανεκτίμητη ματιά στον πνευματικό κόσμο των Μινωιτών. 

Όσο για τις σπείρες στα πόδια της σαρκοφάγου νομίζω πως επίσης κάτι έχουν κι αυτές να πουν και δεν είναι απλώς διακοσμητική συμπλήρωση.


 

Post a Comment

Νεότερη Παλαιότερη